Racisme?

stopracisme_1

Racisme. Jammer genoeg een woord dat iedereen wel kent. Als je het nou ooit zelf hebt meegemaakt, ooit hebt gezien of er van hebt gehoord. Iedereen is er van bewust dat het nog steeds bestaat en jammer genoeg ook nog in ons ”modern” kikker  landje.

Zelf heb ik soms ook wel eens te maken gehad met racisme. Maar dat is niet iets wat ik nu wil bespreken. Ik wil met jullie het verhaal delen dat ik las op Facebook van een goede vriendin. Zij maakte ”live” racisme mee. MAAR het was niet naar haar toe gericht. Nee nee, ze zat in de bus toen een buschauffeur zich heel raar begon te gedragen toen een jongen van Arabische afkomst instapte.

Zij zat namelijk in de bus en toen twee haltes daarna, stapte de jongen in. Hij checkte netjes in en zijn OV die was gewoon geldig, dus de jongen die geen vlieg kwaad deed,  wou doorlopen. De buschauffeur bleef hem heel lang aankijken, wat mijn vriendin al raar vond. Zij zette haar koptelefoon af en keek naar wat er gebeurde. De chauffeur vraagt ”Waar ga je heen?” Wat in principe een leuke vraag kan zijn, van een aardige chauffeur maar hij bedoelde het anders. De jongen antwoordde hierop met ”Ik stap de bus in?” Zegt de bus chauffeur ”Ik wil jou niet in de bus hebben.” Toen mijn vriendin dat hoorde, twijfelde zij geen moment en stond op en liep naar voren. Ze zei tegen de man: ”Waarom mag hij de bus niet in? Ooh ik weet het al u denkt natuurlijk dat hij één of ander terrorist is he?” Waarop de bus chauffeur reageerde “En waar bemoei jij je mee?” Zij antwoordde daar op: ”Meneer ik reageer hier op omdat dit een vorm van racisme is en als ik ergens niet tegen kan is dat het wel.” De jongen was helemaal in shock en wist niet wat die moest doen en wou de bus zo snel mogelijk verlaten. Zij zei tegen hem: “Je blijft lekker zitten en je laat je door niemand de bus uitzetten, is die man helemaal gek geworden!” Waarop de bus chauffeur reageerde “Straks wordt de bus opgeblazen.” Waarop de jongen geschrokken reageerde met “Maar meneer ik heb helemaal niks gedaan, ik ben geen terrorist.”

Je zou denken dat de man hierna wel zijn excuses zou aanbieden, of niet? Nee hoor, meneer ging gewoon rustig verder!
Mijn vriendin zei tegen de jongen “Je bent hem geen verklaring schuldig, je hebt ingecheckt hij heeft niks te willen wie die in de bus wilt hebben of niet.” Waarop de man reageerde met “Oh nee? Ik kan jou ook de bus uit gooien hoor.” Waarop zij reageerde “Ohja joh? Doe dan! IK GA PRECIES NERGENS , IK BLIJF HIER!” Zij begon haar stem te verheffen zodat het bij hem door begon te dringen… En toen begon de man over háár. “JA en jullie mensen willen zwarte Piet het land uit hebben.” (Iets wat totaal niet met de situatie te maken had.) Waarop zij antwoordde ” Wij MENSEN hebben daar een reden voor als je er niks van weet zou u eerst uw huiswerk maar eerst even moeten doen voor dat u uw mond open doet, en als u nou over dit onderwerp wilt blijven door gaan doe ik dat gerust heb alle tijd. We zijn allemaal gelijk, omdat ik een kleur heb en hij van Arabische afkomst is wat heeft dat te betekenen ? Helemaal niks. Het zou eens moeten stoppen ik wordt er niet goed van om samen te leven met mensen zoals u.” Nou, dat vond de man niet kunnen. Zijn gezicht stond geschrokken en wist niet wat hij moest zeggen. Mijn vriendin vervolgde met: ”Waarom niet mensen in hun waarde laten en respect tonen tegen iedereen en elk ras?” De man wist ook hier op niks te zeggen. Daarom zei hij maar “Ik zet jullie de bus uit ” Ze schoot in een kwade lach, en vertelde hem dat zij hem zou aanklagen. De buschauffeur dacht natuurlijk dat zij een grap maakte en zei ”Doe maar.” Zij antwoordde daar op dat ze dat zeker zou doen. De jongen waar het omdraaide was helemaal in shock en bleef haar bedanken. Ze vond het niet nodig. “Je hoeft mij niet te bedanken dit zou iedereen moeten doen, iedereen zit hier maar toe te kijken maar iets zeggen ho maar.” Hij was bij zijn halte aangekomen en ik zei tegen de bus chauffeur “Hey hij is de bus uit, nu u zin?”
Zij moest de volgende halte eruit en zei tegen hem “Karma zal terug keren op u, fijne dag verder meneer.”

Toen ze was aangekomen op haar werk had ze direct qbuzz gebeld en haar verhaal gedaan, zij schaamde zich heel erg voor die man. Zij zeiden dat de man ontslagen zal worden. Later op de dag zal er weer contact met haar opgenomen worden over zijn kant van het verhaal.

Als je dit leest, ben je waarschijnlijk in shock. Dit had ik zelf namelijk wel toen ik het verhaal las. Toen der tijd had ik nog geen blog, dus ik kon het verhaal niet echt delen, maar ik had het wel gedeeld op Facebook. Maar dat deze best agressieve vorm van racisme er nog steeds is, is toch verschrikkelijk. Ik moet zeggen dat ik trots ben op mijn vriendin dat zij er iets van had gezegd. Zelf zou ik op mijn stoel zijn blijven zitten, hopend dat iemand anders er iets aan zou doen. Maar wetend dat, dat toch niet zou gebeuren.

Wat zou jij doen? Zou je iets hebben gezegd of zou je hopen dat iemand anders iets zou doen? En heb je zelf ooit racisme meegemaakt? Ik hoop het niet maar ik ben toch benieuwd!
xo,

Alysha

Geef een reactie

